C_pic

آموزش برنامه نویسی C

در این پست آموزش زبان برنامه نویسی C قرار داده شده است. مفاهیم  زبان برنامه نویسی C بصورت گام به گام و عملی به صورت کامل و جامع به مخاطبین، ارائه شده است.  زبان برنامه نویسی C جزء زبانهای سطح میانی طبقه بندی می­شود و به همین خاطر، هم در توسعه  نرم افزارها و هم جهت ارتباط با سخت افزار به طور جدی از آن استفاده می­شود.  زبان C همچنین یک زبان صنعتی است و به قدری در صنعت نفوذ کرده که  پردازنده های پرکاربرد نظیر AVR ، ARM ، PIC طوری ساخته شده­اند که برنامه نویسی به زبان C بهینه ترین حالت برای برنامه ریزی آنها است. با توجه به  اهمیت و نقش زبان برنامه نویسی C یادگیری این زبان یک امر ضروری برای مهندسین رشته های مختلف بخصوص برق و کامپیوتر می­باشد. هدف اصلی این دوره آموزشی ارائه مباحث اساسی و کاربردی این زبان برنامه نویسی بمنظور استفاده در  برنامه نویسی پردازنده های صنعتی اشاره شده می باشد. در این سری آموزشی از Eclips بعنوان محیط ویرایشگر مجتمع (IDE) استفاده شده است. مطالب  آموزشی  در این دوره، توسط دکتر کاوه هوشمندی (دانشجوی دکتری کنترل دانشگاه علم وصنعت)  با مثالهای متنوع خدمت شما دانشجویان محترم ارائه شده است.


جلسه اول(رایگان)

  • معرفی کلی زبان برنامه نویسی C
  • آشنایی با محیط Eclips بعنوان IDE و نحوه نصب جاوا و کامپایلر زبان C
  • نحوه ایجاد پروژه جدید و تنظیمات مربوط به آن در محیط Eclips
  • نوشتن اولین برنامه در محیط Eclips
  • معرفی ساختار اصلی زبانC و پیش پردازنده ها
  • نحوه اجرا و Build کردن برنامه و مشاهده نتایج
  • مدت زمان ۵۲ دقیقه

——————————————————————————

جلسه دوم

  • مفاهیم اولیه تخصیص حافظه برای داده ها
  • تعریف متغیر و بررسی انواع آنها
  • بررسی رنج هر متغیر و نمایش نتایج در خروجی
  • معرفی عملگرهای منطقی، رابطه­ ای و بیتی
  • نحوه نمایش داده ها در خروجی
  • تقدم عملگرها
  • تعریف ثوابت
    • مدت زمان ۶۷ دقیقه

——————————————————————————

جلسه سوم

  • معرفی توابع برای وارد کردن اطلاعات از کی برد
  • ایجاد فایل اجرایی (exe) در محیط Eclips
  • برطرف کردن مشکل کونسول در Eclips
  • قالب بندی نوع یا Type casting
  • طول میدان برای نمایش اطلاعات
    • مدت زمان ۶۰ دقیقه

 ——————————————————————————

جلسه چهارم

  • معرفی حلقه تکرار for
  • معرفی حلقه تکرار while و do…while
  • حلقه های تو در تو و بینهایت
  • ایجاد کونسول جدید در محیط Debug
  • ایجاد Break point و نحوه استفاده از آن در محیط برنامه
    • مدت زمان ۶۰ دقیقه

——————————————————————————

جلسه پنجم

  • معرفی دستورات کنترلی و شرطی If و Switch
  • دستور شرطی تو در تو
  • دستورات انتقالی غیر شرطی
    • مدت زمان ۴۷ دقیقه

——————————————————————————

جلسه ششم

  • آرایه های تک بعدی و دو بعدی
  • دسترسی و مقدار دهی عناصر آرایه
  • رشته ها یا آرایه ای از کارکترها
  • آرایه ای از رشته ها
  • مقدار دهی رشته ها
  • توابع مربوط به رشته ها
    • مدت زمان ۸۸ دقیقه

——————————————————————————

جلسه هفتم

  • اشاره ­گرها و انواع متغیرها و casting
  • انتساب اشاره ­گرها
  • اعمال محاسباتی بر روی اشاره­ گرها
  • اشاره گرها و آرایه ها
  • اشاره ­گرها و رشته ها
  • آرایه ای از اشاره ­گرها
  • اشاره­ گر به اشاره ­گر
    • مدت زمان ۷۶ دقیقه

——————————————————————————

جلسه هشتم

  • معرفی ساختار توابع
  • فراخوانی با مقدار و ارجاع در توابع
  • حوزه عملکرد و عمر متغیرها در توابع
  • فراخوانی بازگشتی
  • اشاره گرها در توابع و اشاره گر به تابع
  • آرایه ها در توابع
    • مدت زمان ۸۵ دقیقه

——————————————————————————

جلسه نهم

  • معرفی ساختار
  • تعریف متغیرهایی از نوع ساختارهای تعریف شده
  • دستور typedef
  • ساختارهای خود ارجاع
  • استفاده از اشاره گرها در تعریف ساختارها
  • ارسال ساختار ها به توابع
  • ساختار های متحد یا Unions
  • داده های شمارشی Enumeration
    • مدت زمان ۴۵ دقیقه

——————————————————————————

جلسه دهم

  • تعریف فایل و انواع آن
  • نحوه باز کردن و بستن فایل
  • نوشتن انواع داده مختلف در فایل
  • خواندن انواع داده در فایل
    • مدت زمان ۵۷ دقیقه

پروژه ها

دانشجویان معمولا بسرعت توانایی نوشتن برنامه هایی شامل توابع، آرایه ها، اشاره گرها،فایلها و ساختارها را بدست می آورند. اما مهمترین مسئله برای دانشجویانی که زبان C را بعنوان اولین زبان یاد می گیرند بکارگیری ابزارهای اشاره شده برای نوشتن پروژه های کاربردی و بازی های کوچک می باشد. در این حالت آشنایی با پروژه های مختلف می تواند ایده های جدید را برای شما بوجود بیاورد و مهارت برنامه نویسی شما را افزایش دهد. در ادامه چندین پروژه نسبتا پیچیده و بزرگ ارائه شده است. سعی کنید کدهای ارائه شده را آنالیز و تحلیل کنید.

پروژه دفترچه تلفن

این برنامه یک پروژه کوچک است که کمک می کند تا با مفاهیم توابع، مدیریت فایل و ساختارها مانند اضافه کردن رکوردهای جدید(مشخصات افراد)، لیست کردن رکوردها، اصلاح رکوردها و جستجو در میان رکوردهای ذخیره شده آشنا شوید.

بازی مار

شما در این پروژه با نحوه نوشتن بازی با زبان c آشنا میشوید. پس از اجرای برنامه با استفاده از کلیدهای جهتی مسیر حرکت مار را مشخص کنید. با برخورد مار با حرفF که نماد Food است اندازه مار بزرگ میشود و امتیاز شما بالا میرود. در انتهای برنامه اسم و امتیاز شما ذخیره میشود.

                             آموزش خصوصی برنامه ها در یک جلسه امکان پذیر میباشد.


بخشی از جلسه هفتم


برای خرید کلیک بفرمایید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *