آموزش واسط های گرافیکی (GUI) در متلب

بازدید: 2902 بازدید

GUI) graphical user interface) نام پنجره يا واسط گرافيکي در نرم افزار متلب مي باشد و برای تمام کسانی که با متلب آشنایی دارند، مفید است که به کاربر اين قابليت را مي دهد که تنها با استفاده از چند کليد و … کار شايد چندين هزار خط کد را در فايلهاي اسکريپت انجام دهد. همينطور از مزاياي آن اين است که کاربر دچار سردرگمي نمي شود، به دليل اينکه اصلاً با فرمولها و دستورات و … سروکار ندارد. مخصوصاً در پايان نامه ها و پروژه هاي دانشجويي که برنامه هاي سنگين با خطوط زياد دارند، خيلي مي تواند مفيد باشد. بعلاوه محيطي گرافيکي و دلپذير را براي کاربر ايجاد مي کند.

و اما يکي از شاخصه هاي مهمش که آن را از فايل هاي اسکريپت و  mfileهاي متلب مجزا مي کند، در مواردي است که مثلاً شما مي خواهيد با تغيير يک پارامتر، نمودار پاسخ يک سيستم را ببينيد. در يک فايل اسکريپت هر دفعه که پارامتر مورد نظر را تغيير مي دهيد، بايد متلب را اجرا کنيد و نمودار خروجي را ببينيد ولي با استفاده از GUI شما مي توانيد با تغيير پيوسته پارامتر مورد نظرتان، تغییرات نمودار خروجي را هم به طور پيوسته ببينيد.

کتاب ها و فيلم هاي آموزشي مختلفي وجود دارند که به اين مقوله پرداخته اند، منتها بيشتر آنها تنها به روش GUIDE(با استفاده از ابزار آلات) طراحي  را انجام داده اند. در صورتي که در اين فيلم آموزشي به هر دو روش GUIDE و Programmatic(صرفاً کد نويسي) طراحي  انجام گرفته و سعي هم شده که مفاهيم اساسي و پايه به طور کامل و مفصل و بر مبناي Help متلب توضيح داده شود تا شما عزيزان بتوانيد با استفاده از آن نيازهايتان را برآورده کنيد و از کتاب ها و فيلم هاي ديگر بي نياز شويد.

ضمناً جهت مشاهده نمونه هایی از واسط های گرافیکی تولید شده می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

1- طراحی کنترل کننده PID با استفاده از GUI

2- طراحی کنترل کننده مدلغزشی(Sliding Mode) با استفاده از GUI

3- فیلتر کالمن با استفاده از GUI

لطفا برای خرید به انتهای پست مراجعه نمایید.


جلسه اول :

در این جلسه ابتدا مقدماتی راجع به GUI گفته شده،سپس دو روش تولید GUI ، یکی به روش GUIDE و دیگری به روش Programmatic بیان شده است.


جلسه دوم :

در این جلسه مثال جلسه اول به روش Programatic توضیح داده شد. سپس مثال تغییر لغزنده به روش GUID انجام شد تا نحوه استفاده از slider , editbox و textbox را یاد بگیریم.


جلسه سوم :

در اين جلسه نحوه ساختن يک GUI با استفاده از يک فايل اسکريپت توضيح داده شد که در خلال آن نحوه ساختن فانکشن، همينطور عملکرد axes object بيان شد.


جلسه چهارم :

در اين جلسه برنامه نوشته شده در جلسه سوم به روش Programmatic نوشته شد.


جلسه پنجم :

در اين جلسه يکي ديگر از کاربردهاي axes، به عنوان label و برچسب در GUI گفته شد که در اين نوع labelگذاري مي توان از فرمت latex براي نوشتن text استفاده کرد.


جلسه ششم :

در اين جلسه برنامه نوشته شده در جلسه پنجم به روش Programmatic نوشته شد.


جلسه هفتم(قسمت اول) :

در اين جلسه نحوه Import و وارد کردن يک متغير به داخل GUI توضيح داده شد که در خلال آن عملکرد ListBox و نيز Popupmenu بيان شد.


جلسه هفتم(قسمت دوم) :

در اين جلسه ادامه جلسه هفتم بيان شد. دستور uiresume، همينطور دستور ishghandle مورد استفاده قرار گرفت و نحوه کار با آنها نيز توضيح داده شد.


جلسه هشتم (قسمت اول) : 

در اين جلسه قسمتي از برنامه جلسه هفتم به روش programmatic نوشته شد.


جلسه هشتم (قسمت دوم) : 

در اين جلسه ادامه قسمت اول از جلسه هشتم بيان شد.


جلسه نهم :

در اين جلسه نحوه Export کردن متغیرهای داخل gui به workspace توضیح داده شد و مثال مربوط به آن انجام گرفت.


جلسه دهم :

در اين جلسه برنامه نوشته شده در جلسه نهم به روش Programmatic نوشته شد.


جلسه یازدهم : 

در اين جلسه راجع به نحوه کار buttongroup به هر دو روش GUIDE و programmatic صحبت شد.


جلسه دوازدهم :

در اين جلسه راجع به نحوه کار Table به روش GUIDE صحبت شد.


جلسه سیزدهم :

در اين جلسه ادامه مبحث Table بيان شد. در ادامه هم از Table مانند plot براي نمايش ديتای جدولی استفاده شد.


جلسه چهاردهم :

در اين جلسه مبحث Table به روش programmatic توضيح داده شده است.


جلسه پانزدهم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد منوبار و منو به روش GUIDE توضيح داده شده.


جلسه شانزدهم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد منوبار و منو به روش Programmatic توضيح داده شد.


جلسه هفدهم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد تولبار (Toolbar) ، همينطور ابزارهاي موجود در آن به روش GUIDE توضيح داده شده است.


جلسه هجدهم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد تولبار به روش Programmatic توضيح داده شده است.


جلسه نوزدهم :

در اين جلسه ادامه بحث نحوه توليد تولبار به روش Programmatic بيان شده است.


جلسه بیستم :

در اين جلسه راجع به Context menu، همينطور نحوه توليد آن به روش GUIDE توضيح داده شده است.


جلسه بیست و یکم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد Context menu به روش Programmatic توضيح داده شده است.


جلسه بیست و دوم :

در اين جلسه راجع به نحوه توليد تب Tab به هر دو روش GUIDE و Programmatic توضيح داده شده است.


جلسه بیست و سوم : 

در اين جلسه هم مانند جلسه قبل به نحوه توليد تب Tab به هر دو روش GUIDE و Programmatic پرداخته شده است.


جلسه بیست و چهارم : 

در اين جلسه راجع به نحوه استفاده از صفحه کليد در gui صحبت شده است.


جلسه بیست و پنجم :

در اين جلسه راجع به نحوه استفاده از دکمه هاي موس در gui صحبت شده است.


جلسه بیست و ششم :

در اين جلسه که آخرین جلسه از این مبحث هم می باشد، ادامه جلسه قبل بحث شده است و دو تا شکلي که در جلسه بيست و چهارم با استفاده از کليدهاي جهتي داخل فيگر جابجا شدند.


قیمت اصلی ۷۴۴,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۵۹۸,۸۰۰ تومان است.Add to cart

مطالعه بیشتر